15 Aralık 2008 Pazartesi

2006–2007 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ÇOK PROGRAMLI LİSESİ 10. SINIF DİL VE ANLATIM DERSİ 1. DÖNEM 2.YAILI SORULARI

2006–2007 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ÇOK PROGRAMLI LİSESİ 10. SINIF DİL VE ANLATIM DERSİ 1. DÖNEM 2.YAILI SORULARI
Ad- Soyadı: Sınıf: 10/TM
No: NOT:…………….
“ Altmışlık ünlü bir ressam bir lokantaya girer. Gerçi cebince parası yoktur ama aldırmaz. Güzelce karnını doyurur. Sonra bir çırpıda lokantacının portresini çizerek masaya bırakır. Kalkarken adam gelir, resme bakar, beğenir. “Güzel ama…” der lokantacı, “bir dakikada yaptınız bunu. Oysa bir saattir yiyorsunuz!” Ressam: “Bir dakika değil, altmış yıl ve bir dakika!” diye karşılık verir.”
1.Ressam, sözleriyle ne anlatmak istemiştir? Günlük hayattan örnek vererek açıklayınız.

Otobüsteyim bugün. Bir adam bindi. Sarımsak yemiş, yanımda durmadı benim, uzağa gitti,yine de duyuluyordu ağzının kokusu. Harika bir parfüm! Burnumu tıkadım. Ben zaten inecektim, ama gideceğim yere varmamış olsam da inerdim otobüsten, çekilir şey değildi o koku . Nasıl yaparlar bunu? Kendi keyiflerinden başka bir şey düşünmezler mi bu adamlar?

2-Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimi ağır basmaktadır?
3-Yukarıdaki metnin yazılış amacıyla kullanılan anlatım biçimi arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

Kayalar basamak gibi yükseliyor. Ağustos böcekleri şimdi iyice azıtmış, sersemletici bir uğultu çıkarıyor. Yelin kokusu ağırlaşıyor. Fundalıklar ağır, balı keskin bir koku salıyor. Çamlar kızdıkça iki ayrı kokuyu karıştırıp yayıyor havaya.

4-Yukarıdaki paragrafta aşağıdaki anlatım yollarından hangisi kullanılmıştır?
A)Tartışma B)Benzetme C)Betimleme D)Öyküleme E)Tanımlama

5- Aşağıdaki kavramları ilgili olanlarla eşleştiriniz. (10 puan)

Gözlem tartışma
Bilgi toplama kaynakları hikaye
Halkı bilgilendirmek konuşmayı yönetmek
Sunum internet
Başkan projeksiyon cihazı

Batı’da olsun, Doğu’da olsun gelişmiş ülkeler, öz kültürlerine son damlasına kadar sahip çıkabilmiş ülkelerdir. Yani, kültürün evrensel gücünü doğru değerlendirebilmiş ülkeler… Ya az gelişmiş ülkeler? Onlar için aynı şeyleri söyleyemiyoruz.

6-Yukarıdaki paragrafın anlatımında aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır?
A)Benzetme B)Öyküleme C)Karşılaştırma D)Tanık Gösterme E)Örnekleme
7-Yukarıdaki metinde hangi duyu organlarına yönelik ayrıntılara yer verilmiştir? Gösteriniz.
8- I. Ay ve güneş ezelden iki İstanbulludur Yandaki şiirin mısralarını anlam
II. İçimde tüten birşey; hava, renk, eda, iklim bütünlüğü içinde diziniz.
III. Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar
IV O benim, zaman, mekan aşıp geçmiş sevgilim
V. Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar
VI. Çiçeği altın yaldız, suyu telli pulludur

9-Anlatım türleri nasıl sınıflandırılır? Başlıklar halinde yazınız.
10-“Işık bize aydınlığı getiren çocuğumuzun adıydı.” cümlesindeki altı çizili adı, türünün özelliklerine sınıflandırınız.
Her soru 10 puandır.

Hiç yorum yok:

reklam izle kazan

SPONSOR REKLAMLAR