21 Aralık 2008 Pazar

8/A SINIFI TÜRKÇE DERSİ I.DÖNEM – II. YAZILISI

Adı ve Soyadı : 2008–2009 EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI ATATÜRK İLKÖĞRETİM OKULU
8/A SINIFI TÜRKÇE DERSİ I.DÖNEM – II. YAZILISI
Sınıf – Nu:
SORULAR PUAN :
NASRETTİN HOCA
Nasrettin Hoca, fıkralarında da anlaşılacağı üzere sevecen, hoşgörülü, akıllı, hazırcevap bir insandır. Her zaman haksızlığa uğrayanların yanında yer almış, yaşamın ağır yükü altında ezilenleri bir gülücükle rahatlatmıştır. Nasrettin Hoca fıkraları öğreticidir. Çoğu kısadır. Bazen girişte yer ve zaman belirtilir, kişiler tanıtılır; ikinci bölümde Hoca’ya bir şey söylenir ve sonunda onun bizi güldüren ama aynı zaman da düşündüren cevabı beklenir. O son cümle, birçok defa atasözüne ve deyime dönüşüvermiştir. Hoca’nın geniş bir coğrafyada başka başka uluslarca benimsenmiş olmasını da fıkralarındaki bu özelliklere bağlayabiliriz.

S1) Aşağıdaki a – b – c - d şıklı soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız. ( 20 puan )
a-) Nasrettin Hoca’nın diğer milletler tarafından kabul edilmesinde ve sevilmesinde onun fıkralarının hangi özelliği etkili olmuştur?



b) Nasrettin Hoca, çalışan ve ezilenlerin yanında olduğunu nasıl göstermiştir?



c) Milletimiz, Nasrettin Hoca’nın fıkralarındaki güzel ve öğretici sözleri benimsediğini nasıl göstermiştir?



d) Bu parçada Nasrettin Hoca ve fıkralarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A) Ününün yalnız Anadolu’yla sınırlı kalmadığı B) Bilgi verici ve düşündürücü nitelik taşıması
C) Birçok tarihi kişiye yer vermesi D) Kimi sözlerini kalıplaşarak halka mal olması


S2) Aşağıda Atatürk’ün kişilik özellikleri ve bu özellikleri yansıtan sözler verilmiştir. Bu sözlerle ilgili olanı kişilik özellikleriyle eşleştiriniz. Eşleştirme sonunda açıkta kalan söze Atatürk’ün hangi kişilik özelliğine karşılık geldiğini siz yazınız. ( 18 puan )

1.Biz kimseye düşman değiliz! Yalnız insanlığın düşmanı olanların düşmanıyız.
2.Ben size taarruzu emretmiyorum, ölmeyi emrediyorum.
3.Yurdumuzu dünyanın en mamur ve en medeni memleketleri seviyesine çıkaracağız.
4.Ben düşündüklerimi sevdiklerime olduğu gibi söylerim.
5.Yurt toprağı! Sana her şey feda olsun. Kutlu olan sensin
6.Başarımızı Türk milletine ve onun değerli ordusunun bir ve
beraber azimkârane yürümesine borçluyuz.
Millet sevgisi ( )
Açık sözlülüğü ( )
Kararlılığı ve mücadeleciliği ( )
İdealistliği ( )
Barışseverliği ( )

……………………………
.
S3) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ‘’ paraya çok düşkün anlamı ‘’ vardır? ( 5 puan )
A) Onun bir hayli parası bankada vardı. B) Ev ona çok paraya mal oldu.
C) Bu işten epeyce para sahibi oldu. D) Onun kadar para canlısı birini görmedim.

S4) Aşağıda cümlelerde uygun yerlere doğru noktalama işaretini kullanınız. ( 6 puan )
Çocuk, bölge sözcüğünün böl fiilden türediğini ve ge yapım ekini aldığını söyledi
Dün televizyonda Yaşar Kemal’e Çukurova dünyasının en iyi anlatıcısına ödül verildiğini gördüm.
Aradan aşağı yukarı on yıl geçti.

S5) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı varsa bunları düzeltip yeniden yazınız. ( 6 puan )
Yeni komşumuz 2’inci katta oturuyor. Dolaptaki kitapların hiç birisine dokunmadı. Dün hiç kimse gelmedi.



Birkaç gün sonra biz de geleceğiz. Öğretmen sınıfdaki bilgisayarı değiştirdi.


S6) Aşağıdaki altı çizili sözcükler isim mi, fiilimsi midir? Sebebini açıklayınız. ( 12 )
Bayramda kendisine güzel giyecek almış. Gelecek günlerde her şey daha kolay olacak.


Elbisesinin dikiş yeri sökülmüştü.




S7) Aşağıdaki cümlelerde özne – yüklem ilişkisine göre anlatımı bozan sözcüğü düzeltip yeniden yazınız. (13 puan)

Sonbaharın gelmesiyle ağaçlar yapraklarını yavaş yavaş döküldüler.

Ne yazık ki birçoğu uyarıları dinlemeden çekip gittiler.

Sen ve Serhat bu konuya üniversitede çok güzel hazırlanmıştın.


S8) Beri gel, daha beri, daha beri. Şu beş duyudan, altı yönden Adımız miskindir bizim,
Bu yol vuruculuk nereye dek böyle? Varını yoğunu birliğe çek, birliğe Düşmanımız kindir bizim,
Bu hır gür, bu savaş nereye dek? Kendine gel, benlikten çık, uzak dur, Biz kimseye kin tutmayız.
Sen bensin işte, ben senim işte. İnsanlara katıl, insanlara. Cümle âlem birdir bizim. … İnsanlarla bir ol. Yunus Emre
İnsanlarla bir oldun mu bir madensin, bir ulu deniz.
Kendinde kaldın mı bir damlasın, bir dane.
… Mevlana
Yukarıda iki Türk büyüğünün şiirlerinde verilmek ve vurgulanmak istenen düşünceyi açıklayan bununla birlikte kendi duygu ve düşüncelerinizi kattığınız bir kompozisyon yazınız. ( 20 puan )

Süre: 40’ Başarılar dilerim.

Hiç yorum yok:

reklam izle kazan

SPONSOR REKLAMLAR