15 Kasım 2008 Cumartesi

DORUK LİSESİ 2006-2007 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 10. SINIFLAR DİL VE ANLATIM DERSİ I. DÖNEM III. YAZILI YOKLAMA SORULARIDIR.

DORUK LİSESİ 2006-2007 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 10. SINIFLAR DİL VE ANLATIM DERSİ I. DÖNEM III. YAZILI YOKLAMA SORULARIDIR.


“Yeni döktüğü betonun bir köşesine adını yazan bir yapı işçisi neyse, sanatçı da odur. Sanatçı estetik kaygılar taşımakla birlikte bu yönüyle yapı işçisine benzer. Onları diğer insanlardan farklı kılan da budur.” 1-Yukarıdaki paragrafa en uygun başlığı açıklayarak yazınız.(5p)


“Karanlık bir kış gecesi saat üç sularıydı. Bilmem nereden eve dönüyordum. Herkes derin bir uykudaydı. O duruma gelmiştim ki kendisini dinleye dinleye kuruntuya kapılan insanlar gibi “ Ah bir polise rastlasam!” diyordum. Birdenbire iki gölge gördüm. Biri hızlı hızlı sert adımlarla doğuya doğru giden ufak tefek bir adam, öteki sekiz on yaşlarında bir kızdı. Bu adamın gittiği yola çapraz düşen bir yoldan alabildiğine koşarak iniyordu. İkisi doğal olarak yolun köşesinde birbirlerine çarptılar. İşte asıl acıklı şey bundan sonra oldu…..


2-a) Yukarıdaki hikayenin unsurlarını yazınız. (5p)


b) Yukarıdaki hikayede anlatıcı kaçıcı kişidir? (5p)


c) Öyküleyici anlatımın özelliklerini yazınız. (5p)



3-Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları doldurunuz.(5p)
• Öyküleyici anlatımda yazar tarafından oluşturulmuş, gerçekte var olmayan kişiye…………………………………. denir.
• Masa, oluşuna göre…………………,sayısına göre………………..,verilişine göre ……………….bir isimdir.
• Türkçe’de fiilleri niteleyen,zaman ve miktar bakımından belirten sözcüklere…………….. denir.
• Duyu organlarımızla algılayamadığımız varlıkların isimlerine……………………. denir.
• Türkçe yapı itibariyle ……………….……………………………bir dildir.



“ Gözlem insanlar açısından önemli bir birikim yoludur. Bunu Eskişehir’den Ankara’ya yolculuk yaparken anladım. Çevredeki ovalar, dağlar ve kuş sürüleri o kadar güzeldi ki anlatamam. İçimde küçük sevgi pırıltıları oluşmaya başladı doğaya karşı.

4-Yukarıdaki paragrafta yer alan altı çizili kelimeleri yapı bakımından inceleyiniz.(10p)

5-Aşağıdaki sözcüklerdeki ses olaylarının adını yazınız. (10p)
Irmağı: bunu:
Ağlıyor: minicik:
Bitti:

2

“Irmağa giden yol, kasabadan kurtulunca göz alabildiğine uzanan sayısız şeftali bahçeleri arasından geçerdi. Haziran içinde bile taşkın dere ayaklarının çamurlu, ıslak tuttuğu bu gölgeli yerlerde otlar, bütün bir yaz mevsimi yeniden yeniye sürer ; kızgın güneş, ağaçların tepelerinde meyveleri pişirirken rutubetli toprakta birbiri arkasına yoncalar fışkırır; çayırlar kabarırdı. Suların serinliği , taze ot kokusu , gölgelik ve bereket içindeki bahar bu bahçelerde ta kışa kadar uzanıp giderdi.”
6-Yukarıdaki paragraftan beşer tane isim ve sıfat tamlaması bulup çeşidini yazınız. (10p)


7-Aşağıda yer alan kelimeleri düzgün bir şekilde yan ayana getirip anlamlı bir cümle oluşturunuz.(10p)
“ doğru kitapları, keşfedebilir, eğer, seçersek, çocuklar, ve, kitap okumanın, yeniden, zevkini, zenginliğini, doğru zamanları, ve

8. “Hiçbir çaresi olmayan ölümcül bir hastalığa yakalanması onu çok üzdü.” Cümlesindeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?(5p)
A) Anlamca çelişen sözlerin bulunması.
B) Gereksiz sözcük kullanımı.
C) Bir sözcüğün yanlış anlamda kullanılması.
D) Mantık hatasının bulunması.
E) Sözcüklerin yanlış eyleme bağlanması.

9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?(5p)
A) Bu binada eskiden kültürel ve sanatsal etkinlikler yapılırdı.
B) Sayısal ve sözel sınıfları aynı anda yemeğe çağırmalıyız.
C) Lise ve üniversite yıllarım bu büyük şehirde geçti.
D) Bu yıl genel ve belediye seçimleri aynı tarihte yapılacakmış.
E) Bu yazıları dergi ve gazete sayfalarından derledim.


10-Kenar mahalleler… Birbirine geçmiş, yaslanmış tahta evler… Kiminin kaplamaları biraz daha kararmış, kiminin balkonu biraz daha eğrilmiş , kimi biraz daha öne eğilmiş, kimi biraz daha çömelmiştir. Hepsi hastadır; onları seviyorum; çünkü onlarda kendimi buluyorum.
Bu parçanın anlatım biçimi, aşağıdakilerden hangisine bir örnektir ? (5p)
A-Betimleme B-Tartışma C-Açıklama D-Öyküleme E-Örnekleme

11-Aşağıdaki kelimelerin ekini-kökünü bulunuz ? (10p)

Mahallelerimizdekine mi ?

Günahsızlığımızdakine:

12- uç-fiilinin gerekliliğinin,1.tekil şahsını yazınız.(5p)
Temizle- fiilinin, geniş zamanının,çokluk 1.şahsını yazınız.(5p)

NOT:Yazınız, anlatımınız, kağıt düzeniniz ve ifade şekliniz sorularla birlikte değerlendirilecektir. Başarılar Dilerim.
SERKAN SERT
12/01/2007

Hiç yorum yok:

reklam izle kazan

SPONSOR REKLAMLAR