12 Aralık 2008 Cuma

Sınavlarda başarılı olmanın yolları...

Sınavlarda başarılı olmanın yolları...

Sınavlarda başarının anahtarları iyi bir okul, çalışma planı ve sınava son yıl hazırlanmamak...

Türkiye`de çok fazla sınav mevcut. ÖSS, OKS, DGS, KPSS, KPDS... Her bir sınava ihtiyaçtan ya da kontenjandan çok fazla aday katılıyor. Her sınav kendi alanı için, aradığı özelliklerde en iyi olanı seçmek için vardır. Bir üst okula hazırlık sınavları olan ÖSS ve OKS`de başarı için diğer sınav türlerine göre daha sistemli olmak zorundayız. Çünkü aday sayısı ve kontenjanlar arasında fark çok fazla.

OKS ve ÖSS` de aday kitlesi daha küçük yaşlardan oluşuyor. Öğrenciler OKS ile 13-14 yaş, ÖSS ile ise 16-17 yaşlarındayken karşılaşıyorlar. Öğrenci eğer OKS`ye girmemiş ise ÖSS aday için ciddi anlamda karşılaştığı ilk deneyim oluyor. 2005 yılında MEB tarafından yapılan değişiklikler ve yönlendirmeler OKS`ye katılımı ve o süreçte hazırlığı ciddi anlamda artırmıştır. İlköğretimdeki bütün öğrencilerin OKS`ye girmeleri ve geniş katılımlı bir sınavın deneyimini yaşamaları olumlu olacaktır.

Okul başarısı sınava yansır

Hiçbir sınav, sınav anında aniden gelen bir başarı ya da durum ile kazanılmaz. Sınavlarda adayları başarılı kılan hazırlık sürecinde geçirmiş oldukları deneyimlerdir. Eğitim sistemimiz açısından ÖSS ve OKS`yi düşündüğümüzde 2006 yılı için önceki yıllara göre daha olumlu bir tablo göze çarpar. Okul başarısı ve deneyimleri adayların girdiği sınavlara etki etmekte ve başarılı olmaları anlamında çok büyük pay sahibi olmakta.

Öğrencilerin ÖSS de ya da OKS` de sağladıkları başarının eğitim gördükleri okul ile çok fazla ilişkisi var. Fen ve Anadolu lisesinde eğitim görmek ÖSS`de diğer adaylara göre en azından yüzde 50 daha başarılı olmak anlamına gelebiliyor. Bunun nedeni fen ve Anadolu liselerinde ÖSS başarısı için öğrencilere öğretmenlerin ve yöneticilerin sunduğu olanaklar ve de okul dışında yer alan ÖSS hazırlık kurumları ile kurdukları olumlu ilişkiler.

Okullarda alınan eğitim çok ama çok önemli. Ancak sınavlar için birçok öğrenci ekstra çalışmayı ve hazırlığı gerekli görmekte. Bunun sebebi elbette sınav sonrası okunmak istenen okulların kontenjanlarının talebi karşılayamamasıdır. Öğrencilerin ve velilerin dikkat etmesi gereken en önemli şey, hazırlık süreci asla ve asla son yıla, tek yıla bırakılmamalıdır. Hazırlığı sürece yaymalıdırlar.

İki yıl önceden hazırlanmalı

OKS`de hazırlık yedinci sınıftan itibaren yavaş yavaş başlamalı. ÖSS hazırlıkta ise lise eğitiminin ikinci yılından itibaren kesinlikle sınav ile ilgili çalışmalara başlanmalıdır. Hazırlık aşamasına gelindiğinde nasıl bir yöntem çizileceği çok önemli. Bir dershaneye devam edilecek mi ya da öğrenci edindiği kaynaklar ile kendi başına mı hazırlanacak? İşte bu soru için verilecek cevaba göre doğru şekilde hareket edilmelidir.

Öğrenci evinde kendi başına kaynak edinerek çalışmayı düşünüyor ise ciddi bir plan, program ve disipline ihtiyaç vardır. Bu tarz hazırlıkta öğrenci başarılı olsa bile bazı konularda yardıma ihtiyaç duyacaktır. Bu tarz durumlarda okullardaki öğretmenlerden ya da çevrede yer alan eğitimcilerden yardım alınmalıdır. Gelecek yazılarımızda ders çalışma teknikleri ve kaynak seçiminde dikkat edilmesi gereken süreçlere değineceğiz.

Dershane seçerken...

Aile ve öğrenci bir dershane tercih etmiş ve o kurumun sistemine göre bir hazırlık yapılacaksa tüm hazırlık süreci o dershanenin sistemine göre ayarlanmalıdır. Dershane seçiminde her veli ve öğrenci popülerlik, reklam ve akran gruplarının söylemlerine göre tercihler yapabilmektedir. Ancak bu tarz bir tercihin bedene uymayan bir kıyafet gibi rahatsızlık vereceği açıktır. Dershane tercihinde, eğitim süreçleri ve yöntemleri, disiplin uygulamaları, rehberlik çalışmaları, dershanenin fiziksel koşulları, öğretmen ve yayın kalitesi, önceki yıllarda alınmış olan başarılar, ders saatleri kesinlikle sorgulanmalıdır.

Oğuzhan Eyilik: MED Dershanesi rehberlik uzmanı

Hiç yorum yok:

reklam izle kazan

SPONSOR REKLAMLAR